«Intelligenter Verkehr» – und Datenrechte
Wem gehören die Daten von Auto und Strasse?
The article takes up essential aspects of some of the conference’s speeches that particularly formulate discursive approaches for answering the question of data ownership. Along with a short introduction of the current state of debate in case law and literature, safety aspects of individual and mass transport are discussed, the interaction of data and creation of value is outlined, and questions regarding the procedural usage of data in terms of access rights in civil and criminal procedures and according to data protection are asked. Finally, above mentioned is summarized in a short conclusion. (ah)
Inhaltsverzeichnis
- I. Einleitung
- II. Sicherheitsaspekte im intelligenten Verkehr
- 1. Datensicherheit und Risikomanagement
- 2. Welche Daten entstehen überhaupt beim Betrieb von Fahrzeugen?
- 3. Zulassung von Roboterautos und Änderung des Straßenverkehrsrechts
- III. Wem gehören Daten in der Wertschöpfungskette?
- 1. Analyse von Geschäftsmodellen anhand von Visualisierungen
- 2. Gehören die Daten dem, der für sie verantwortlich ist?
- 3. Dateneigentum aus zivilrechtlicher Perspektive
- IV. Wer darf die Daten vor Gericht nutzen?
- 1. Beweislastfragen im Zivilprozess
- 2. Beschlagnahmemöglichkeiten der Staatsanwaltschaft
- V. Datenschutz
- VI. Fazit